Radzenie sobie ze stresem to sprawa spędzająca sen z powiek wielu osobom. Często powoduje popadanie w panikę, snucie negatywnych wizji i bezsilność, a nawet depresję. To wszystko czyni stres coraz silniejszym, zamiast go osłabiać. Dlaczego tak trudno znaleźć sposób na relaks? Jednym z powodów jest zapominanie o sobie i swoich preferencjach i szukanie metod uniwersalnych, których jest niewiele.

Chodzi o to, aby najpierw uświadomić sobie, jakie zmysły u nas dominują. Leżenie na plaży przy szumie morza czy wizyta w spa, niemal każdemu poprawi humor. Czynność ta jednak organizuje wszystkie zmysły, trudno więc odgadnąć, który u kogo ma największe znaczenie przy redukowaniu stresu. Tymczasem jeśli wpłyniemy na ten konkretny, może się on okazać zbawienny przy uspokajaniu się. Ponadto, nie zawsze w newralgicznym momencie mamy czas na urlop, saunę czy mecz z kolegami.

Sprawdź, jaki zmysł u Ciebie dominuje i dowiedz się, jakie są dla Ciebie najlepsze sposoby na relaks.

1. Jeśli:
– jesteś wrażliwy na wizualne elementy otoczenia, masz dobrą pamięć do twarzy, zwracasz uwagę na czyjś wygląd i wystrój otoczenia;
– często używasz czasowników: widzieć, patrzeć, spojrzeć, lukać;
– jesteś raczej małomówny;
– estetyka ma dla Ciebie duże znaczenie, zwracasz uwagę na to, czy „dobrze Ci” w danym stroju, fryzurze itp.;
– przeszkadza Ci nieporządek w pokoju, kuchni, u koleżanki;
– lubisz utrzymywać stały kontakt wzrokowy, gdy z kimś rozmawiasz, a w momentach namysłu zwykle patrzysz w górę
→ dominuje u Ciebie WZROK

2. Jeśli:
– jesteś wrażliwy na dźwięki, mowę, ton głosu, muzykę, łatwo zapamiętujesz imiona i nazwiska czy tytuły;
– często używasz czasowników: brzmieć, słuchać, usłyszeć;
– mówisz raczej szybko i rytmicznie, często mruczysz coś pod nosem, masz miły ton głosu;
– przeszkadzają Ci hałasy, głośna muzyka, rozmowy innych i wolisz się uczyć w ciszy;
– rzadko nawiązujesz kontakt wzrokowy z rozmówcą, często spoglądasz na lewo i prawo w kierunku swoich uszu
→ dominuje u Ciebie SŁUCH

3. Jeśli:
– jesteś wrażliwy na doznania fizyczne oraz uczucia własne i innych, a ze spotkań towarzyskich najlepiej pamiętasz to, jak się czułeś z danymi osobami;
– często używasz czasowników: czuć, przeczuwać;
– dużo gestykulujesz w trakcie rozmowy, lubisz stale „bawić” się czymś, obracać coś w rękach;
– trudno Ci się skupić, gdy odczuwasz brak sympatii ze strony współtowarzyszy np. w rozmowie, pracy;
– zwykle patrzysz na rozmówcę by odczytać wyraz jego twarzy i emocje, jakie przekazuje; gdy się nad czymś zastanawiasz, kierujesz wzrok w dół, najczęściej w lewo
→ dominuje u Ciebie DOTYK

4. Jeśli:
– jesteś wrażliwy na zapachy, czujesz je nawet, jeśli inni nie, liczy się dla Ciebie kto jakich używa perfum i zapamiętujesz to już po pierwszym spotkaniu;
– masz tendencję do wąchania wszystkiego, czego dotkniesz, z czym masz do czynienia;
– dotykasz partnerów rozmowy, zdarza Ci się przekraczać dystans intymny w kontakcie z innymi;
– denerwują Cię nieprzyjemne zapachy i ludzie, którzy je według Ciebie posiadają;
– często rozszerzasz nozdrza podczas rozmowy i w przypadkowych kontaktach: w tramwaju, autobusie, sklepie
→ dominuje u Ciebie ZAPACH

5. Jeśli:
– jedzenie sprawia Ci dużą przyjemność, najchętniej odbywasz spotkania towarzyskie na obiedzie, kolacji, lunchu lub na intensywnej rozmowie;
– często używasz czasowników: próbować, smakować i ogólnie dość sporo mówisz;
– lubisz smakować nowe potrawy;
– zwracasz uwagę na dietę swoją i rodziny;
– uwielbiasz seks oralny;
– często oblizujesz usta, masz tendencję do obgryzania paznokci i skórek, zdarza Ci się „wyjadać” wydzieliny z nosa
→ dominuje u Ciebie SMAK

A teraz, sprawdź najlepsze dla siebie sposoby walki ze stresem

5-Senses

Jeśli wypróbowałaś_eś już wszystkie sposoby radzenia sobie ze stresem, które przyszły Ci do głowy, a wciąż nie potrafisz się zrelaksować – może warto umówić się na konsultację ze specjalistą.


Psycholog, psychoterapeuta z wykształcenia i pasji. Kocham ludzi i wierzę w nich, dlatego chętnie dzielę się wiedzą i doświadczeniami. Prowadzę psychoterapię, coachingi i warsztaty - również online oraz w domu klienta (Warszawa). Pomagam zagubionym się odnaleźć, wspieram pary i rodziny. Prywatnie jestem mamą dwójki cudownych maluchów, fanem zdrowego stylu życia i fotografem-amatorem. Pisanie od zawsze mi towarzyszy, podobnie jak ludzie, muzyka i filmy - bez nich moje życie nie byłoby takie samo. Jeśli chcesz się skonsultować, lub zapisać na konsultację, zajrzyj do kontaktu.

248 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *