źródło obrazka: http://www.huffingtonpost.ca/

źródło: http://www.huffingtonpost.ca/

Wiosna jak co roku zachęciła do zadbania o linię i zrzucenia kilku kilogramów. Dieta zaplanowana w każdym szczególe, przemyślana, rozpisana i… nie działa. W dodatku to nie pierwszy raz. Efekt? Wyciągnięcie wniosku, że widać gra nie jest warta świeczki i ktoś wcisnął nam bzdury jaka to dieta miała być skuteczna i w następstwie powrót do dawnych nawyków. Nie musi jednak tak być.
Dlaczego w takim razie ten scenariusz tak często się sprawdza?

Wapń jest ważny

Tak naprawdę każdą dietę powinno się zacząć od suplementacji wapnia. Dlaczego? Ponieważ pomaga on spalać tłuszcz w organizmie i buduje mięśnie. Ponadto ma spory wpływ na gospodarkę hormonalną, która często ulega zaburzeniu w trakcie diety, więc przyda się jej wsparcie. Są również pozytywne skutki zażywania wapnia związane z psychiką, a konkretnie motywacją i zadowoleniem z siebie, o które łatwiej dzięki temu pierwiastkowi. Jeśli więc w organizmie brakuje wapnia, trudniej i wolniej zrzucamy kilogramy. Najlepiej czerpać go z roślin strączkowych jak fasola czy groch, migdałów, zielonych warzyw, nasion słonecznika, oraz wody. Jeśli nie możemy się obejść bez nabiału, najlepiej wybierać sery dojrzewające i owcze.

Pamiętaj o białku

Wiele diet kończy się fiaskiem, gdyż zapominamy dostarczać organizmowi niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania białka. Tymczasem w trakcie diety powinniśmy spożywać je w większych ilościach niż w normalnych trybie odżywiania, gdyż więcej energii potrzeba do strawienia białek niż węglowodanów, co przekłada się na spalenie większej ilości energii w procesie jego metabolizmu i pożądanego chudnięcia. Najzdrowszym źródłem białka, zwłaszcza dla osób odchudzających się, są ryby, chudy drób, orzechy oraz od czasu do czasu (1-2 razy w tygodniu) – jajka.

Uwaga na przekąski!

Każdy ma prawo zgłodnieć między posiłkami, zwłaszcza po wysiłku fizycznym lub umysłowym. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, iż podjadanie może zrujnować to, co udało nam się osiągnąć dzięki diecie, a nawet sprawić, że waga nie drgnie nawet o kilogram. Dlatego ważne jest, by przestrzegać kalorycznego limitu przekąski to jest około 150 kcal i pilnować, by nie było ich w ciągu doby więcej niż dwie. Niestety – odchudzanie wymaga poświęceń.

Jedz regularnie

Przestrzegaj godzin jedzenia, jakie sobie ustalisz, co do 15-20 minut. Nie próbuj omijać posiłków w nadziei, że wówczas schudniesz szybciej. Jest zupełnie odwrotnie – jeśli nie zjesz śniadania, doprowadzisz się do wilczego głodu i będziesz stale gdzieś z tyłu głowy myśleć o jedzeniu. Poza tym rozleniwisz żołądek, spowalniając jego pracę, a w dodatku pozwolisz sobie na większy, bardziej obfity w węglowodany i tłuszcze obiad. To nie jest dobre rozwiązanie.

Zgubne weekendy

Rozpiera Cię duma, bo udało Ci się utrzymać dietę przez cały tydzień. Dlaczego więc nie pofolgować sobie w sobotni wieczór z przyjaciółmi? Nic bardziej mylnego. Fast foody, alkohol, gazowane napoje i słone przekąski to zabójstwo diety, nawet, jeśli to tylko kilka piwek, pół paczki chipsów i szklanka coli. Nie chcesz wiedzieć, ile to kalorii, ale jedno jest pewne – nie zmieścisz się w limicie, nie mówiąc już o tym, że po alkoholu często odczuwa się w którymś momencie głód, zwany popularnie pacmanem. Zapomnij więc o tym procederze dla własnego dobra.

Czytaj więcej na temat skutecznego odchudzania:
Jak skutecznie schudnąć cz. 1
Jak skutecznie schudnąć cz. 2


Marta Osińska-Białczyk

Psycholog, psychoterapeuta z wykształcenia i pasji. Kocham ludzi i wierzę w nich, dlatego chętnie dzielę się wiedzą i doświadczeniami. Prowadzę psychoterapię, coachingi i warsztaty - również online oraz w domu klienta (Warszawa). Pomagam zagubionym się odnaleźć, wspieram pary i rodziny. Prywatnie jestem mamą dwójki cudownych maluchów, fanem zdrowego stylu życia i fotografem-amatorem. Pisanie od zawsze mi towarzyszy, podobnie jak ludzie, muzyka i filmy - bez nich moje życie nie byłoby takie samo. Jeśli chcesz się skonsultować, lub zapisać na konsultację, zajrzyj do kontaktu.

205 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *