Znaleźć dziś terapeutę to proste zadanie. Jednak znalezienie kogoś, kto po pierwsze będzie profesjonalistą, a po drugie odpowiadającym danej osobie człowiekiem, stanowi nie lada wyzwanie. Wielokrotnie słyszałam “Byłem już u psychologa, to nie pomogło” lub też “To strata czasu”. Jak uniknąć terapeutycznej porażki? 

Oto 5 wskazówek, które pomogą wybrać odpowiedniego specjalistę, co jest połową sukcesu.

1. Zweryfikuj, czy posiada dyplom magistra psychologii lub jest lekarzem psychiatrą

Na chwilę obecną, w Polsce każdy może otworzyć gabinet terapeutyczny, nawet inżynier informatyk, krawcowa czy murarz (oczywiście w świetle prawa, niekoniecznie moralności czy etyki). Nic więc dziwnego, że opinie o psychoterapii bywają delikatnie mówiąc nieprzychylne. Aby uniknąć rozczarowań, dowiedz się, czy ktoś, do kogo się wybierasz, skończył odpowiednie studia tj. jednolite studia magisterskie w zakresie psychologii (najlepiej o specjalności związanej z terapią) lub studia medyczne.


2. Zwróć uwagę na nurt terapeutyczny, w jakim pracuje

Nie każde podejście terapeutyczne jest najlepsze dla każdego zaburzenia. Jeśli chodzi o depresję, schizofrenię czy zaburzenia osobowości, nurt ma znaczenie o tyle, o ile ma je dla Ciebie z jakichś względów. Oznacza to, że każdy jest tak samo dobry i posiada narzędzia odpowiednie do leczenia. Jeśli jednak chodzi na przykład o problemy takie jak niska samoocena czy zaburzenia lękowe (ataki paniki, fobie, dawniejsza nerwica i inne), najlepsze i udowodnione empirycznie rokowania daje terapia poznawczo-behawioralna.

3. Sprawdź, jakie ma doświadczenie

Nie chodzi bynajmniej o trzydziestoletnią pracę z pacjentami, ale choćby kilkumiesięczne staże i praktyki w placówkach leczenia zaburzeń psychicznych i/lub seksualnych. Dzięki temu zyskasz pewność, że nie jesteś królikiem doświadczalnym oraz że terapeuta nie zrobi “wielkich oczu”, gdy usłyszy, z czym przychodzisz.

4. Sprawdź, czy posiada certyfikat psychoterapeuty lub jest w trakcie szkoły psychoterapii

Ukończenie dodatkowego, kilkuletniego szkolenia z psychoterapii i zdobycie certyfikatu nie jest koniecznością, ale znacznie zwiększa prawdopodobieństwo, że nie trafisz na “szarlatana”. Jeśli już decydujesz się na kogoś bez takich kwalifikacji, dowiedz się przynajmniej, czy pracuje pod superwizją, tj. czy ktoś do tego wyszkolony kontroluje jego pracę. Jeśli terapeuta, do którego chodzisz, posiada certyfikat terapeuty poznawczo-behawioralnego lub jest w trakcie szkolenia, z pewnością pracuje pod superwizją i ma za sobą minimum kilkaset godzin pracy z pacjentami oraz przeszedł terapię własną. To bardzo ważne.

5. Poznaj osobiście

Dobrze zdać sobie sprawę, że nie każdy terapeuta (choćby był jednym z lepszych w kraju), pasuje do każdego pacjenta i odwrotnie. Ponieważ relacja terapeutyczna jest kluczowa dla powodzenia terapii, warto wybrać kogoś, przy kim czujesz się bezpiecznie i w komfortowo (oczywiście chodzi o pierwsze wrażenie, gdyż w trakcie terapii często wręcz wskazane jest wyprowadzenie Cię poza strefę komfortu psychicznego dla uzyskania lepszego efektu terapeutycznego). Nie wybieraj od razu. Poszukaj.

Jeśli wciąż nie jesteś pewien, chętnie odpowiem na wszelkie pytania.

artykuł z Życiowej OdNowy

Napisz do nas

Fields marked with a * are required

Psycholog, psychoterapeuta z wykształcenia i pasji. Kocham ludzi i wierzę w nich, dlatego chętnie dzielę się wiedzą i doświadczeniami. Prowadzę psychoterapię, coachingi i warsztaty - również online oraz w domu klienta (Warszawa). Pomagam zagubionym się odnaleźć, wspieram pary i rodziny. Prywatnie jestem mamą dwójki cudownych maluchów, fanem zdrowego stylu życia i fotografem-amatorem. Pisanie od zawsze mi towarzyszy, podobnie jak ludzie, muzyka i filmy - bez nich moje życie nie byłoby takie samo. Jeśli chcesz się skonsultować, lub zapisać na konsultację, zajrzyj do kontaktu.

6 Komentarzy

paulina · 23/06/2020 o 09:10

Myślę, że odpowiedniego psychologa można znaleźć, trzeba jedynie pomyśleć o swoich potrzebach i tak jak piszesz sprawdzić, czy dana osoba będzie nam odpowiadać. Czasami, aby znaleźć odpowiednią osobę musimy odbyć kilka wizyt, ale warto się nie zniechęcać.

Beti · 23/09/2017 o 07:45

Wskazówki bardzo trafne.

Ja orientuję się dobrze w tych, którzy przyjmują w Warszawie. Jeśli ktoś zechcesz szukać tutaj, chętnie podzielę się namiarami na dobrego psychologa, który przyjmuje w kolektywie Psychologgia – Pan Krzysztof Zalewski.

W każdym razie życzę powodzenia.

Paweł · 20/09/2016 o 20:18

Hej, czy nadal odpowadasz na pytania?

Ania · 07/11/2015 o 21:17

Mam pytanie odnośnie wyboru psychologa: co to znaczy,że psycholog to certyfikowany psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej?Jakie powinien mieć doświadczenie taki psychoterapeuta?
Ania

    Marta Osińska-Białczyk · 11/01/2016 o 20:03

    Aniu,
    Psychologiem jest każdy, kto ukończył studia psychologiczne i uzyskał tytuł magistra psychologii. Oznacza to, że taka osoba teoretycznie mogła nigdy nie mieć kontaktu z osobą zaburzoną lub chorą psychicznie, nie mówiąc o prowadzenu psychoterapii. Psychoterapeuta natomiast to ktoś, kto na co dzień zajmuje się pracą z pacjentami i ma w tym zakresie odpowiednie wykształcenie (zwykle czteroletnią szkołą psychoterapii w wybranym nurcie, która kończy się uzyskaniem certyfikatu) lub na tyle duże doświadczenie, że otrzymała certyfikat któregoś z upoważnionych do tego towarzystw. Certyfikat odnawia się co 4 lata i aby to zrobić, należy spełnić określone warunki w zakresie wiedzy i doświadczenia.
    Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *