Po co Ci zdrowe granice?

Dzięki granicom wiesz, gdzie jesteś Ty, a gdzie są inni. Masz dojrzałą tożsamość. Szanujesz siebie, ale także ludzi wokoło. Znasz swoją wartość.
Zachwianie granic może powodować, że albo będziesz uległy, co prędzej czy później wywoła zmęczenie, frustrację i złość, albo będziesz zdystansowany i sztywny, na czym ucierpią Twoje relacje i trudno będzie Ci tworzyć bliskie związki. Po czym poznać zdrowe granice?

1. Potrafisz odmawiać bez poczucia winy
Jeśli za każdym razem, gdy chcesz powiedzieć „nie” coś w środku każe Ci powiedzieć „tak”, a po każdej odmowie masz do siebie pretensje – zacznij od tego pracę nad wzmocnieniem granic.

2. Prosisz, jeśli czegoś potrzebujesz

Co sądzisz o proszeniu? Jakie myśli przychodzą Ci do głowy, gdy masz o coś kogoś poprosić? Co być powiedział, gdyby ktoś zapytał Cię, co byś pomyślał o przyjaciółce, która o coś Cię prosi?

3. Troszczysz się o siebie
Doskonale wiesz, że aby móc dawać siebie innym, warto być wypoczętym i zadowolonym. Jeśli żyjesz życiem innych, to będzie niemożliwe.

4. Działasz tak, jak chcesz

To, co robisz, jest zgodne z Twoimi wartościami i przekonaniami, a nie z poczuciem, że musisz spełniać oczekiwania innych i stale ich zadowalać.

5. Akceptujesz okazywanie emocji i dezaprobatę oraz odmienne innych
Chodzi o to, że czujesz się bezpiecznie nawet wtedy, kiedy mówisz o swoich emocjach, nawet wtedy, gdy czujesz się niezrozumiany. Kiedy ktoś się z Tobą nie zgadza, nie myślisz o sobie źle, nie próbujesz się bronić.

6. Wytrwale dążysz do celu
Sytuacją idealną jest, kiedy nie dość, że możesz sam osiągać cele, ale kiedy bliscy Cię w tym wspierają, a Ty nie czujesz, że jesteś im coś winien.

7. Traktujesz innych równo ze sobą, a inni traktują tak Ciebie
Choć czasem wydaje Ci się, że jesteś geniuszem, a reszta to idioci lub wręcz przeciwnie – czujesz się gorszy od innych – tak naprawdę wiesz, że to nieprawda i szybko zmieniasz tok myślenia.

8. Bierzesz odpowiedzialność za swoje życie i nie starasz się brać odpowiedzialności za życie innych
Nie uratujesz świata. Nie pomożesz też osobie, za którą weźmiesz odpowiedzialność. Na tym polega dorosłość i warto tego właśnie uczyć dzieci.

9. Znasz siebie i akceptujesz
Każdy ma wady i ograniczenia, wszyscy popełniamy błędy. Jeśli masz krótkie nogi, jesteś niski, nie do końca sprawny z jakiegoś powodu czy nieuleczalnie chory – nie zmienisz tego. Jedyne, co możesz zrobić, to zaakceptować i nauczyć się z tym żyć, skupiając się na rozwoju w zakresie, na jaki pozwala Ci Twoje ciało i umysł.

10. Jesteś aktywny
Tryskasz energią niemal każdego ranka i zarażasz nią innych? Wspaniale! Działanie to najlepszy sposób wykorzystania czasu, którego wbrew pozorom wcale nie jest tak mało :)

Jeśli uważasz, że trzymanie granic sprawia Ci kłopot – spokojnie. Choć uczymy się ich od dzieciństwa, można je przesuwać. Prawdopodobnie wywoła to dyskomfort i niepokojące myśli w stylu: „Co jeśli zawiodę innych?”, „Boję się konfrontacji”, „Nie chcę być odbierany jako buntownik”, lecz mimo to – naprawdę warto. Z czasem i praktyką będzie coraz łatwiej, a Ty odzyskasz kontrolę nad swoim życiem.

Czytaj także:
Jak przestać się martwić i zacząć żyć?
6 prostych sposobów na dobry nastrój
Dlaczego niska samoocena niszczy Twój związek

O autorze Marta Osińska-Białczyk

Psycholog, psychoterapeuta z wykształcenia i pasji. Kocham ludzi i wierzę w nich, dlatego chętnie dzielę się wiedzą i doświadczeniami. Prowadzę psychoterapię, coachingi i warsztaty - również online oraz w domu klienta (Warszawa). Pomagam zagubionym się odnaleźć, wspieram pary i rodziny. Prywatnie jestem mamą dwójki cudownych maluchów, fanem zdrowego stylu życia i fotografem-amatorem. Pisanie od zawsze mi towarzyszy, podobnie jak ludzie, muzyka i filmy - bez nich moje życie nie byłoby takie samo. Jeśli chcesz się skonsultować, lub zapisać na konsultację, zajrzyj na www.psychozytywnie.pl/oferta

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *