W biegu z domu do pracy, z pracy na zakupy, z zakupów do domu, często zapominamy o prostych czynnościach, które mają decydujący wpływ na nasze samopoczucie. Relaksujemy się przed ekranem telewizora, laptopa lub smartfona, stale podłączeni do sieci. Niewiele zostaje wówczas czasu na prawdziwą rozmowę czy refleksję – aktywności, które czynią z nas ludzi. Tymczasem łatwo to zmienić. Zobacz jak.

1. Wyloguj się

Wyłącz laptop i telefon choćby na 15 minut dziennie. Najlepiej w porze posiłków. To naprawdę nie czas na wertowanie Facebooka czy wrzucanie zdjęć na Instagram.

2. Spędzaj czas z bliskimi i przyjaciółmi

Jasne, że świetnie pogadać z mamą czy przyjaciółką na Skype, ale nie zastąpi on wspólnego gotowania czy plotek przy kawie. Przypomnij sobie zapach pieczonego w niedzielny poranek ciasta… Prawda, że warto się odwiedzić raz na jakiś czas?

3. Pomyśl czasem tylko o sobie

Zapomnij o wczoraj, nie myśl o jutrze. Usiądź wygodnie lub połóż się, weź głęboki oddech, uśmiechnij się. Powiedz sobie jakiś komplement. Wyobraź sobie, że jesteś tylko Ty i zrób dokładnie to, na co masz ochotę w TYM momencie. Możesz po prostu nie robić NIC. Może nawet tak będzie najlepiej?

Zadbaj o siebie. Zrób maseczkę, idź na masaż, kup sobie coś eleganckiego. Owszem, dżinsy są wygodne, ale jeśli masz czuć się komfortowo w KAZDEJ sytuacji, potrzebujesz czegoś więcej.

4. Zadzwoń zamiast pisać SMSy

Usłyszeć czyjś głos to bezcenne uczucie dla Ciebie oraz osób, które Cię kochają, lubią, darzą szacunkiem. Nie masz nic do powiedzenia? Powiedz, że chciałeś się przywitać i upewnić, że wszystko ok. Taka rozmowa potrafi być niesamowicie kojąca.

5. Czytaj książki

To kopalnie mądrych słów doświadczonych ludzi. Naprawdę wiele mogą nas nauczyć i uczynić życie pełniejszym i – co najważniejsze – bardziej świadomym. Uwaga: wybieraj je z rozmysłem.

6. Pomyśl, zanim odpowiesz

SMSy, komunikatory oraz e-maile przyzwyczaiły nas – niestety – do natychmiastowych niemal odpowiedzi. Szybkie reagowanie nie pozwala jednak opaść emocjom i zastanowić się nad sensem przekazu głębiej, co rodzi agresję i sprzyja powstawaniu lub narastaniu konfliktów. Warto z niego zrezygnować w pewnych sytuacjach i przekonać się, że czasem milczenie złotem. Przynajmniej chwilowe ;)

7. Śmiej się!

Ile razy w ciągu dnia się śmiejesz? Spróbuj policzyć. Założę się, że wynik będzie co najmniej 50-krotnie mniejszy od 300, bo średnio tyle razy śmieje się czterolatek. Nie masz z czego się śmiać? Zmień grono znajomych, przejrzyj inne gazety i portale, obejrzyj czasem dobrą komedię zamiast thrillera. Lepsze samopoczucie gwarantowane!

8. Popisz trochę ręcznie

Kiedy ostatnio wysłałeś tradycyjny list lub kartkę? A może nigdy? Zostawiasz czasem partnerowi romantyczną wiadomość na lustrze? Robisz notatki na marginesie? A co z zapiskami w kalendarzu? Nawet, jeśli pisanie takich rzeczy nie jest Ci obce – najwyższa pora zacząć to robić częściej. To wielka frajda, w dodatku nie tylko dla Ciebie.

9. Połóż się o godzinę wcześniej

Sen, zwłaszcza we wczesnych godzinach nocnych, pozytywnie wpływa na motywację, nastrój oraz procesy decyzyjne. Wyłącz ten komputer. Na Facebook’u i w Twojej skrzynce e-mail naprawdę nie wydarzy się po 22 nic co jest warte Twojego cennego czasu.

10. Powłócz się

Idź tam, gdzie jeszcze nie byłeś. Wędruj przed siebie. Wsiądź w pierwszy pociąg, jaki podjedzie na stację. Zapomnij o GPS. Niech prowadzą Cię nogi, ewentualnie Twój pies ;)


Marta Osińska-Białczyk

Psycholog, psychoterapeuta z wykształcenia i pasji. Kocham ludzi i wierzę w nich, dlatego chętnie dzielę się wiedzą i doświadczeniami. Prowadzę psychoterapię, coachingi i warsztaty - również online oraz w domu klienta (Warszawa). Pomagam zagubionym się odnaleźć, wspieram pary i rodziny. Prywatnie jestem mamą dwójki cudownych maluchów, fanem zdrowego stylu życia i fotografem-amatorem. Pisanie od zawsze mi towarzyszy, podobnie jak ludzie, muzyka i filmy - bez nich moje życie nie byłoby takie samo. Jeśli chcesz się skonsultować, lub zapisać na konsultację, zajrzyj do kontaktu.

0 Komentarzy

Dodaj komentarz